Pengikut

Rabu, 30 Januari 2013

KELADI KOBIS

Salam semua.
Hari ini saya nak post kan gambar Keladi Kobis. 
Sekarang ini sangat susah untuk mendapatkan pokok ini. Dulu masa kecik2 membesar dengan makan sayur pucuk daun kobis. Rasanya memang cukup lazat . Ump.

Inilah gambar Keladi Kobis. Saya ambil gambar dari angle atas. Saya pun tak tau apa nama saintifiknya. Saya bercerita atas dasar pengalaman saja.

Asal usul dibawa oleh orang-orang jepun atau Cina semasa perang jepun dulu. Kalau asal dari sini tak tau pulak. Kecil saya dulu puas makan sayur ni. Macam kobis la. Ia banyak tumbuh melata sampai menjadi semak di kebun getah yang tumbuh berhampiran sekolah saya. Kalau tak ada sayur, mak saya ajak saya petik pucuknya yang masih bergulung kat kebun tu. ambik je tak tanya pun dengan tuannya sebab itu dah jadi rumput / semak , ala macam paku pakis la yang tumbuh kat kebun. Takut juga nak amik kalau -kalau ada ular, maklulah semak. 

Masa tu tak terpikir pulak nak tanam kat kebun sendiri hinggakan sekarang pokok iti dah pupus. alahai dah tak ada lagi. nak cari bukan main susah.

Kemudian bila dah besar ni, adala pokoktu kat rumah sepupu saya. saya cuba juga tanam, ah tak boleh menjadi pulah.  Agaknya tanahnya kering.

Sekarang ni, saya cuba tanam semula dalam polybeg. Wau boleh tahan juga gemuk dan dah keluar anak.
Harap-harap dapatlah saya biakkan. 



5 ulasan:

  1. Blh saya dptkan sedikit benihnya?

    BalasPadam
  2. Assalamualaikum. Boleh tak saya minta benihnya

    BalasPadam
  3. Assalamualaikum. Boleh tak saya minta benihnya

    BalasPadam
  4. Boleh hubungi 0127066365 Md Sudin korop
    017-7063943 Suriana Ramli

    BalasPadam
  5. Sayw berminat utk dptkan benih keladi kobis ni... Ada lg ke?

    BalasPadam